חזרה לזוכי המלגה

זוכה המלגה לשנת 2018


תמונת פנים, רז בן-אשר
רז בן-אשר

״בשנים האחרונות קיימת עלייה מתמדת בביקוש למזון מהים. זאת, עקב גידול אוכלוסייה וכן בשל העובדה שחלבון דגים הינו חלבון איכותי ויותר בריא מזה של בעלי חיים יבשתיים (לדוגמא בקר ועופות). עקב הירידה בכמות הדגה הימית התפתח ענף חקלאות המים. במשך שנים הענף התמקד בניצול הים כמקום הגידול העיקרי. אולם עקב פגיעה סביבתית וחוסר יכולת לשלוט בגורמי תחלואה המקטינים את יבול הדגה, החקלאות האינטנסיבית עברה ליבשה.

״מערכות גידול דגים מתועשות עובדות בצפיפות דגים גבוהה (מספר דגים לנפח מים) הודות לקצב סחרור גבוה של המים דרך מערכות טיפול המרחיקות מהם חומרים לא רצויים ביניהם אמוניה - מטבוליט שהדגים פולטים, הרעיל להם כבר בריכוזים נמוכים. מערכות הטיפול להרחקת אמוניה הקיימות היום מבוססות על טיפול ביולוגי בביופילטר, שלו לא מעט מגרעות תהליכיות.

״הרעיון החדשני בעבודתו של רז, בהשוואה לטכנולוגיות הקיימות, הוא בצורת ההרחקה של האמוניה ע"י תהליך אלקטרוכימי (ולא ביולוגי). הרחקת האמוניה בתהליך זה נעשית על ידי אלקטרוליזה בחמצון עקיף ומותמרת לחנקן גזי המתנדף לאטמוספירה.

״מדובר בגישה חדשנית לטיפול במי מערכות מְדֶגּה מתועש, המהווה פריצת דרך בפיתוח מערכות אינטנסיביות לגידול דגי מאכל בעולם. ואכן, תוצאות העבודה של רז פורסמו עד כה בשני מאמרים בעיתון מדעי מוביל בתחום, ונרשמו שני פטנטים במספר מדינות מרכזיות, ביניהן ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי.

בברכה,
פרופ׳ אברהם דנציגר״

 

מסמך Acrobat PDF פיתוח גישה פיסיקו-כימית להפעלה של מערכות מדגה מי-ים מסוחררות

מסמך Acrobat PDF נימוקי ועדת-הפרס

כדי לצפות במסמך PDF יש להתקין את תוכנת Adobe Reader.